Бизнес етикет - 10 правила, за да сме безупречни
• 18 коментара • 2/5
Мнозина подценяват значението на бизнес етикета. Груба грешка. Владението на добри обноски в бизнес общуването подобрява имиджа и отваря врати към успеха. Кои са правилата на съвременния бизнес етикет?
Понякога обаче е добре да не сме твърде свободни в поведението си и да спазваме някои основни правила на бизнес етикета. Това се отнася специално за моментите, когато общуваме с по-висшестоящи от нас, с външни на фирмата хора или когато провеждаме сериозни бизнес разговори с колегите.
Добрият бизнес етикет несъмнено влияе на имиджа ни. Благодарение на него околните ни приемат по-сериозно и ни считат за по-представителни. Служителите с добър бизнес етикет биват предпочитани за по-отговорните задачи и по-бързо печелят повишение.
Подбрали сме десет ключови правила за добър бизнес етикет, които винаги ще работят във ваша полза.
Поздравите
Когато идвате сутрин на работа, поздравявайте всички колеги, с които се видите, докато стигнете до бюрото си. Не зависимо че може да не сте в настроение или все още спите, бизнес етикетът повелява да поздравите всеки – от чистачката до изпълнителния директор. Същото важи и когато си тръгвате от работа.
На бизнес среща учтивите поздрави, както и реплики като „Благодаря“, „Приятно ми е“, „Радвам се, че“, казани в уместен момент, са повече от задължителни.

Жените често подценяват този жест и го прескачат, за разлика от повечето мъже, които се ръкостискат дори с приятели. Учете се от тях - започвайте и завършвайте всяка бизнес среща с ръкостискане. Със стегната китка и уверено. Това е жест, който показва сериозно отношение и отговорност.
Телефонните разговори
Когато се обадите, поздравете и потърсете по име човека, с когото искате да разговаряте, независимо дали сте познали гласа му. Представете се и попитайте дали е удобно да разговаря в момента. Завършвайте всеки телефонен разговор с „Дочуване“. Когато говорите по телефона, говорете ясно, бавно и по същество. Не прекъсвайте събеседника си, за да кажете нещо на колега от офиса.
Писмото винаги има конкретен получател
Когато пращате книжно писмо, винаги посочвайте на плика личността, към която е адресирано. Не го изпращайте до цял отдел.
Ако е възможно, се опитвайте да избягвате електронните писма до голяма група получатели, колкото и да е удобно. Особено ако става въпрос за нещо сериозно, противоречи на бизнес етикета. Опитвайте се да адресирате всеки изпратен мейл до конкретния човек, като вписвате и обръщение.
Сериозните предложения не са за пощата или телефона
Ако ви предстоят сериозни преговори или искате да направите предложение, не го заявявайте по телефона или електронната поща. Поканете човека на среща и тогава обсъдете за какво става въпрос. Така имате много по-голям шанс да убедите отсрещната страна във вашата гледна точка.
Говорете на всички присъстващи
Когато сте в среща или правите презентация, бизнес етикетът изисква да говорите на всички присъстващи едновременно, независимо дали някой от тях е по-заинтересован по темата или е на по-висш пост. Това включва да поглеждате всички, докато говорите, да се обръщате с множествено число към събеседниците и да не подхващате лични диалози с някого от присъстващите.
Титлите
Много висшестоящи личности са чувствителни към титлите, които носят. Осведомете се предварително дали човекът, с когото се срещате е „професор“, „доцент“, „асистент“, „доктор“, ако има научна титла. Както и каква длъжност заема в съответната институция.

Йерархията е важна за всяка работна среда. Ако не се съобразяваме с нея, ще настъпи хаос. Бизнес етикетът изисква по-нисшестоящите да се съобразяват с предпочитанията на висшестоящите, що се отнася до професионални теми. Ако ваш началник или VIP персона предпочита да комуникира чрез електронната поща, съобразете се, независимо че срещата очи в очи ви се вижда по-удачна. Ако имате забележки за работната атмосфера или искате повишение на заплатата, обърнете се към прекия си ръководител, не тичайте веднага при изпълнителния директор на фирмата.
Избягвайте празните приказки
В японската култура излишното говорене е признак на глупост. Макар че у нас празнословието не е така заклеймено, го избягвайте на бизнес среща. Особено ако правите презентация. Концентрирайте се върху срещата и говорете по същество. Шегите, излишната лична информация и общите приказки ги оставете за края на срещата или за обяда, ако планирате такъв.
На бизнес обяд/вечеря не поделяйте сметката
Бизнес обедите и вечерите имат за цел да скрепят отношенията на двете страни в неформална обстановка. Те се правят, за да се опознаете, не да преговаряте. Това обаче не означава, че трябва да се държите както в личния живот. Ако вие сте домакини или организатори, настоявайте да платите. Ако сте поканени, оставете да бъдете почерпени. Поделянето на сметката не е в унисон с добрия бизнес етикет. Изключение правят някои нации.
23.03.2009/Деси Великова