Овче поведение

21.11.2002

За нас българите е в сила сравнението с овцете — ако една овца тръгне на някъде, всички останали хукват след нея, независимо дали върви към тучна ливада или към отвесна канара.

Виц на деня

Преди десетина години, вицовете бяха запазена територия само за хумористичните печатни издания, като в-к “Стършел”. В другите по-големи вестници, обикновено се намираше по някоя друга карикатура взета от “Ню йорк таймс” или руския “Крокодил”. Сега положението е различно, почти във всеки вестник задължително присъства каре с един или повече вицове, както и актуална карикатура на втора страница, примерно.

В окръжността на задължителните залъгалки влизат още — снимка с гола мадама, хороскоп за деня и кръстословица. Нашите интернет портали и издания донякъде копират печатните си братя и сестри що се отнася до виц-карето. То се превърна в пряк източник на верни потребители, които неизбежно влизат всяка сутрин, за да се заредят с порция весело настроение.

На кой пръв му хрумна тази идея? От достоверни източници разбрах, че “виц на деня” се е появил за пръв път в Гювеч (под какво име точно, не си спомням). Тълпата верни последователи набързо присвои идеята и сега всеки уважаващ себе си портал предлага по един виц на първата си страница, както и отделна fun директория. Ако “Гювеч” бяха достатъчно предвидливи, и си бяха запазили правото върху идеята за “виц на деня”, сега определено щяха да са доволни от ангажимента да развеселяват родните потребители в мрежата (което е повече в кръга на шегата).

Ние българите сме влюбени във вицовете. Когато си купуваме вестник, нашата първа задача е да погледнем към онова неизменно кътче на последната страница. Когато отваряме Дир, Гювеч или Сърч, скролваме или отместваме поглед директно към любимото виц-каре. Когато гледаме “Шоуто на Слави”, с нетърпение тръпнем да дойде краят, когато разказвачът на вицове умело ще ни достави порция радост с поредната забавна история, наречена виц.

Три букви стигат

Кажете ми портал с повече от три, не, пет букви — Search.bg, Portal.bg, Index.bg, Online.bg. За други многобуквени портали не се сещам, но на трибуквените съм спец — All, Bol, Dir, Gbg, Get, Hit, Ida, Lex, Top и малко четирибуквени — Econ, Info, Help, Need, Abto, Post. Не всички са портали, но малко или много са сайтове с голяма аудитория.

Безспорно е, че идеята за кратко и оригинално име идва от Dir.bg. Това прозрение, се превърна в запазена марка на Дир и всички трибуквени имена се асоциират с него. Лесно е да се досетим, че другите трибуквени портали са целели точно същото, след като успеха на Дир е бил вече факт. Някои от имената на порталите дори нямат връзка. Ida.bg се нарича ФАР, а Гювеч с цел да се отърват от трудния за запомняне адрес gyuvet.ch измислиха още по-неудачния gbg.bg, което ще рече гювечБГ.бг. Останалите портали са взаимствали думи от английския език, търсейки пряко или косвено значение с българския. Името “Top” е откровена проява на сляпо овче поведение, стремеж без много усилия да се постигне главозамайващ успех. При Bol и Lex (Lex от латински означава Закон) ясно се вижда, че не се търси точна асоциация с конкретна дума, а по-скоро звучност, което до известна степен е техен плюс.

Когато всички трибуквени думи са изчерпани идва ред на четирибуквените съчетанията. Там вариантите са повече, така че в скоро време се очакват попълнения. За нещастие на нашите портали, двубуквените имена са забранени от българския регистър, и слава богу, представям си какви съчетания щяха да се нароят.

За да се избегнат тежките, комични условия за регистриране на име в родното пространство (.bg), голяма част от фирмите се изхитряват, като добавят по едно бг в края. Това наистина е трагико-комично, още повече когато се претендира за портал — DaoBG.com (боен портал), MedicalBG.com (медицински портал), FishBG.com (риболовен портал), ArchBG.net (архитектурен портал), ChurchBG.com (християнски портал), SkyBG.com (порталът), Linux-BG.exco.net (линукс портал). Какви невероятни безсмислени портали, които дори с BG в края на името продължават идеята на късите имена.

Не на стадото!

Има и такива инати овце, които въпреки стадото си знаят своето. Един удачен пример е free.techno-link. Дългият и невъбразимо труден за запомняне адрес, не попречи на Технолинк да е един от най-обичаните и посещавани сайтове, въпреки култа към късите имена. Когато стадото (имам предвид порталите) надуши, че раздаването на големи безплатни порции свободно пространство води до допълнително потребители, бързо се изхитри и започна да предлага същата услуга, но по разбираеми причини, в пъти по-малко свободно място.

В днешно време си имаме ценна група free зони, от които безспирно точим филми, музика и софтуер. Ето в това е истината, аз харесвам такива сайтове.